Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Wetenschap bewijst nut van emoticons

17 september 2007 - 09:27ActueelCloud & Infrastructuur
Redactie Computable/Computer Idee
Redactie Computable/Computer Idee

Wie denkt dat communicatie via internet koud en onpersoonlijk is, heeft het mis. Internetters kunnen online hun emoties goed overbrengen. Wetenschappelijk onderzoek toont dat emoticons er goed in slagen om de ontbrekende niet-verbale informatie te vervangen.

Emoticons kunnen online wel degelijk een aantal functies van niet-verbale informatie overnemen. Dat concludeert Daantje Derks in haar proefschrift 'Exploring the missing wink: emoticons in cyberspace'. Aanstaande vrijdag promoveert zij in Heerlen bij de faculteit Psychologie van de Open Universiteit Nederland.

In haar literatuurstudie vergeleek Derks emotionele expressie in gewone communicatie met die binnen internetcommunicatie. Ze stelde vast dat emotionele communicatie online en offline verrassend veel op elkaar lijken.

Emoticons en niet-verbale communicatie hebben veel met elkaar gemeen. Mensen laten hun emoties makkelijker zien aan vrienden dan aan onbekenden. Hetzelfde geldt in het internetverkeer: in contacten met vrienden worden meer emoticons gebruikt dan in contacten met onbekenden.

Derks onderzocht ook de invloed van de sociale context en vroeg gebruikers van emoticons naar de redenen waarom ze die gebruikten. De meest genoemde redenen waren 'het uiten van emoties', het 'kracht bijzetten van een boodschap' en het 'uiten van humor'.

Aan de ontvangers van emoticons vroeg ze wat volgens hen het motief van de zender was om emoticons te gebruiken. De ontvangers noemden in grote lijnen dezelfde motieven. De boodschap komt dus in veel gevallen goed over. Met andere woorden: een online knipoog werkt ook!

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Meer lezen

    Digital twin
    OpinieCloud & Infrastructuur

    Digital twins beloven revolutie in netwerkbeheer en cybersecurity

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Kort: Weer Red Hat Award voor Vijfhart, ruim 500 miljoen voor vervolgfonds Main (en meer)

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Zo krijgt de overheid meer grip op clouddiensten

    OpinieCloud & Infrastructuur

    Over de flexibiliteit van de cloud en de kracht van ai

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Kort: Salesforce koopt alsnog Informatica, datacenters openen deuren voor publiek (en meer)

    Communities of practices
    OpinieCloud & Infrastructuur

    Overheid, practice what you preach!

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Marco Gouw - Country Manager Veridas

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Geverifieerd, Echt en Betrouwbaar: Waa...

    Door Marco Gouw, Country Manager DACH & BENELUX bij Veridas Digitale transformatie heeft het makkelijker dan ooit gemaakt om een...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs