Het aanbod van crm-software als webdienst via Google Apps groeit snel. Sinds de start van de marktplaats voor applicaties in maart, zijn er dertien verschillende crm-pakketten beschikbaar voor gebruikers van Google Apps. Het gaat om generieke crm-software voor klantondersteuning en verkoop. Software die klantentevredenheid meet via reacties op sociale netwerken en discussiegroepen en applicaties voor het uiteenzetten van een crm-campagne op projectbasis.
Leveranciers van de applicaties voor generieke crm via Google Apps zijn bijvoorbeeld Zoho, Applane en Capsule. Crm voor monitoring van sociale netwerken wordt onder andere geleverd door BatchBook en Bantam. Solve 360 en Insightly leveren crm-projectsoftware via de zoekgigant.
De integratie tussen de crm-applicaties en andere applicates verschilt per softwareproduct. Er worden ook programma’s geleverd die bestaande crm-paketten aanvullen zoals e-mail marketing software van MailChimp en software die nagaat of rekeningen op tijd betaald zijn van FreshBooks.
Gebreken
Critici stellen dat het bij de applicatiewinkel ontbreekt aan gericht deskundig advies. Ze vinden dat de leveranciers teveel blijven hangen in algemeenheden. ‘Vaak kunnen consultants gerichter en aan de hand van voorbeelden aangeven welke pakketten het beste passen bij een bedrijf.’ Daarnaast waarschuwen de critici dat het beheer van klantrelaties pas een succes wordt als het niet puur vanuit de automatisering wordt benaderd, maar gezien wordt als een volledige bedrijfsdiscipline.