Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Klanten richting nieuwe technologie sturen

11 augustus 2014 - 13:054 minuten leestijdOpinieCloud & Infrastructuur
Eric Jorgensen
Eric Jorgensen

De afgelopen tien jaar is er veel vooruitgang in technologieën voor datacentra gemaakt, maar er is een duidelijke kloof tussen de introductiefase van een product en het tijdstip van toepassing en groei, in tegenstelling tot wat veel verkopers ons willen doen geloven. Kijk om je heen: hoeveel van uw klanten hebben hun datacenters gevirtualiseerd? Hoeveel hebben flash-opslag in hun omgeving opgenomen? Hoeveel verplaatsen werkelijk alles naar de cloud?

Terwijl sommige organisaties met plezier in nieuwe datacentra investeren (zie Google en Microsoft) voor het ondersteunen van een nieuwe bedrijfsstrategie, miljoenen uitgeven voor de snelste en nieuwste technologie zoals bijvoorbeeld flash-opslagsystemen voor het implementeren van veeleisende toepassingen, of over het algemeen een aanpak volgen van ‘alles helemaal vervangen’, lopen de meeste datacentra achter de feiten aan. Het kost hen ten minste enkele jaren om de nieuwste ontwikkelingen in te halen.

Het komt geregeld voor dat de architectuur van datacentra uit de jaren 80 komt (mainframes bijvoorbeeld); een gefaseerde, geleidelijke aanpak voor upgrades komt veel vaker voor. Dit is een uitdaging; wanneer verkopers een fortuin besteden aan het bevorderen van hun nieuwste aanbiedingen, hoe kunnen ze eindgebruikers dan uiteindelijk overhalen?

Veel voorkomende problemen die aangepakt moet worden bij grote it-updates zijn onder andere de waargenomen kosten en de verstoring van de dagelijkse bedrijfsvoering, en dat veel beslissingen van klanten nog steeds afhankelijk zijn van wat bedrijven uit oudere systemen kunnen halen in plaats van de voordelen die het introduceren van een nieuwe technologie met zich meebrengen. Dit is geen verrassing gezien de ervaringen waar managers van datacentra aan zijn blootgesteld als resultaat van de ontwikkelingen in it.

Ondergang ITIL

Zo was er bijvoorbeeld de ondergang van de Information Technology Infrastructure Library (ITIL): organisaties gaven grote bedragen aan ITIL uit, met gebruik van zijn beste praktijken voor servicemanagement als referentie. Als gevolg van dergelijke investeringen worden praktijkupdates door eindgebruikers uitgesteld, hoewel ITIL niet meer instaat is om aan de vereisten voor datacentra van vandaag te voldoen. Op dezelfde manier hebben klanten in allerlei soorten doodlopende technologieën geïnvesteerd die aan geen enkele standaard voldeden; denk aan alle virtualisatie vóór VMware en hulpmiddelen voor srm (storage resource management) die zijn weggevallen.

Wederverkopers moeten er rekening mee houden dat hoewel deze toepassingen als ‘dinosaurussen’ kunnen worden gezien, veel eindgebruikers liever de huidige situatie behouden dan dat ze een zet maken die als riskant wordt gezien en hun infrastructuur moderniseren. Maar vergis je niet. Soms zijn oudere technologieën nog steeds een logische keuze. Er zijn duizenden IBM-mainframes en Fibre Channel-netwerken die het nog steeds goed doen, ondanks de geruchten van hun dreigende ondergang die zich al jaren verspreiden.

De oplossing voor leveranciers ligt in het aanbevelen van een geleidelijke aanpak richting toepassingen en datacentrumupgrades en het gebruik van proefversies binnen organisaties aan te moedigen.

Traffic access point

Een andere manier om veranderingen te introduceren, is het aanbieden van een beter, moderner alternatief in plaats van een grootscheepse vervanging. Een goed voorbeeld is het implementeren van een traffic access point (tap) in een it-systeem zodat het Fibre Channel-protocol offline kan worden gelezen zonder de lopende activiteiten te storen.

Tap is een vervangende technologie voor het patchpaneel, iets dat elk datacentrum heeft. Hoewel het implementeren van tap in de Fibre Channel-infrastructuur een best practice is, is slechts 2 procent van de nieuwe of migrerende datacentra voorzien van deze, vertragingen en storingen en de bijbehorende verliezen aan inkomen, tijd en marktwaarde kunnen vermijdende, eenvoudige, goedkope technologie. Dit is een geweldige kans voor organisaties om alternatieve technologieën zoals tap’s te implementeren. 

Om een bespreking omtrent datacentrumupgrades te starten, kunnen verkopers naar de huidige trends in de branche verwijzen. De ‘big data boom’ spoort organisaties bijvoorbeeld aan om naar hun it-omgevingen te kijken en om te beoordelen of het tijd is om in nieuwe capaciteit, toepassingen en hulpmiddelen voor infrastructure performance management (ipm) te investeren. Volgens rapporten van analisten zal de markt voor oplossingen die zich specifiek op ipm richten in 2015 wereldwijd 6,5 miljard euro waard zijn.

Dit is een spannende tijd voor de it-industrie en hoewel de kans om een datacentrum te vernieuwen mogelijk niet vaak aanwezig is, liggen er geweldige kansen in het aanbieden van een veilige, gefaseerde aanpak die systemen toekomstbestendig maakt.

Eric Jorgensen, vice president sales bij Virtual Instruments EMEA

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Meer lezen

    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    Het hybride datacenter: ook AWS ziet dat de cloud is neergedaald

    Groeien
    AchtergrondCarrière

    Van schuldenlast naar groeikansen: Atos maakt zich klaar voor de toekomst

    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    ‘Soevereine cloudoplossingen bieden veel kansen’

    ActueelCarrière

    Atos presenteert strategisch en transformatieplan voor 2028

    Jacob Spoelstra betwisten
    MagazineCloud & Infrastructuur

    Spoelstra Spreekt: Achterhaald

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Kort: Overnames Channable en IC-Automatisering; groeikapitaal Bash en GoDutch

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs