Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief
VraagHugo op the social conference

VraagHugo biedt juridische documenten op maat

04 juli 2016 - 07:315 minuten leestijdAchtergrondData & AI
Suzanne Martens
Suzanne Martens

Een juridische allesweter voor ondernemers. Dat is het online platform VraagHugo. De technologie maakt complexe informatie toegankelijk en biedt ondernemers zo documenten op maat. Het bedrijf is een samenwerkingsverband tussen drie partijen: advocatenkantoor Solv, start-up accelerator Ripplestarters en e-learningspecialist Sens. Pim Betist van Ripplestarters vertelt over de jonge onderneming.

Het idee achter VraagHugo is om een tool aan ondernemers te bieden die complexe informatie op een gemakkelijke wijze toegankelijk maakt. Met deze tool kunnen ondernemers zelf juridische documenten op maat maken. ‘In feite is het platform een juridische allesweter waar ondernemers al hun juridische vragen beantwoord krijgen’, vertelt Pim Betist, crowdfunding specialist en oprichter van Ripplestarters en nu ook VraagHugo.

VraagHugo is ontstaan vanuit een samenwerking tussen drie partijen. Deze samenwerking ontstond toen het Amsterdamse advocatenkantoor Solv en start-up accelerator Ripplestarters samen een klant hielpen bij een crowdfunding-campagne. Beide partijen onderzochten de mogelijkheid om kennis en ervaring van de digitale markt aan te bieden. Solv deed dit in samenwerking met e-learningspecialist Sens. Door middel van de samenwerking tussen de drie partijen raakte het digitaliseringsproces in een stroomversnelling en kwam VraagHugo tot leven.

Deze samenwerking staat tot op heden nog steeds centraal, meent Betist. ‘Wij blijven zoeken naar mogelijkheden om het VraagHugo-platform te verbeteren. Dit met het doel om ondernemers te ondersteunen bij hun juridische zaken. Wij zijn bovendien van mening dat er nog veel meer ruimte is binnen de zakelijke dienstverlening om te innoveren. Vanuit deze samenwerking zullen wij dat dan ook blijven doen.’

Van concept tot platform

Pim Betist
Pim Betist, co-founder VraagHugo

De partijen begonnen met de zwart-wit vormgeving van alle pagina’s, waarna deze zijn getest bij ondernemers. Die resultaten werden ingezet om de gebruikerservaring te verbeteren. Vervolgens is de VraagHugo-huisstijl over de vormgeving gegoten en zijn nog meer gebruikerstesten gedaan om tot de gewenste gebruikerservaring te komen.

Zodra de gebruikerservaring in orde was, startte de bouw van het platform. ‘Dat ging letterlijk met de wetboeken op tafel’, vertelt Betist. ‘De programmeurs, ontwerpers en advocaten werkten nauw samen om tot het product te komen. Dat was niet altijd makkelijk doordat echte beta’s en alpha’s met elkaar door een deur moesten. Wij hadden echter een duidelijk doel voor ogen, namelijk het ontwikkelen van een slimme vraag/antwoord-technologie die gebaseerd is op onze specialistische kennis. Dat heeft tot een goed product geleid.’

Vragen stellen

In totaal trokken Solv, Sens en Ripplestarters er drie kwartalen voor uit om alle content ‘plat te slaan’. Het ‘platslaan’ van content bestond voornamelijk uit het digitaliseren van juridische documenten en het ontwikkelen van slimme vraag en aanbod processen. Het platform in één kwartaal gebouwd en is in februari 2016 live gegaan. Inmiddels biedt de website een tool waarmee ondernemers, zonder hulp van een jurist, juridische documenten op maat kunnen maken. ‘Wij stellen ondernemers de juiste vragen, waardoor zij zelf het juridische document op maat kunnen maken’, licht Betist toe. ‘Daarnaast geven wij met de modules antwoord op ondernemersvragen zoals welke rechtsvorm gekozen moet worden, of een cookiestatement gehanteerd moet worden en welke financieringsvormen het beste bij een situatie past.’

De partijen vonden een investeerder die de ontwikkeling van het platform heeft gefinancierd. Daarnaast hebben alle oprichters mee geïnvesteerd. ‘Voorlopig heeft VraagHugo dus nog geen financiering nodig’, laat de medeoprichter weten.

Media-aandacht

VraagHugo staat nog maar in de kinderschoenen, maar beschikt al over honderden klanten. Betist schrijft dit toe aan de gegenereerde media-aandacht. ‘Daarnaast hebben we veel nieuwe klanten gevonden bij conferenties als de social conference van Emerce, de innovation summit van TheNextWomen en Opzij, waar Koningin Maxima ook interesse toonde in VraagHugo.’

Dit is echter nog maar de start, meent Betist. ‘We zijn pas kort operationeel. Dit betekent dat wij de komende tijd nog volop bezig zijn met het analyseren en beoordelen van onze dienst. We werken met een multidisciplinair team van acht man, bestaande uit techneuten, juristen en designers. Eerst lag de focus op de ontwikkeling van een goed werkend product. Nu het platform online is, richten we ons meer op verkoop en marketing.’

Niet-juridische kennis

In de toekomst willen de ondernemers hun diensten uitbreiden door ook relevante informatie en documenten aan te bieden. Betist: ‘We denken hier ook aan niet-juridische kennis, zoals informatie over geschikte subsidies en fiscale kwesties. Naast het uitbreiden van onze kennis zijn wij altijd opzoek naar nieuwe manieren om onze tool op technologisch vlak te verbeteren. Verder ligt groei wat ons betreft ook in het buitenland. We hebben een makkelijk schaalbaar en daardoor internationaal uitrolbaar product gemaakt.’

‘Het geheim zit in de manier waarop onze technologie complexe informatie toegankelijk maakt. We merken dat daar veel vraag naar is. Zo benaderen grote partijen ons om de technologie in te zetten voor hun eigen doelgroep. Deze ontwikkeling hadden wij eerlijk gezegd niet voorzien’, geeft hij toe.

De grootste uitdaging voor VraagHugo zit in het simpel en toegankelijk maken van de informatie die de tool biedt. ‘Wanneer content-partners aansluiten moeten we er voor waken dat het kwaliteitsniveau van de informatie bewaakt blijft. Dat gaat soms in tegen onze wens om zo snel mogelijk te ontwikkelen en te releasen’, sluit Betist af. 

Meer over

Business IntelligenceUX

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    In detail: succesvolle AI-implementaties

    Het implementeren van kunstmatige intelligentie (AI) biedt enorme kansen, maar roept ook vragen op. Deze paper beschrijft hoe je als (middel)grote organisatie klein kunt starten met AI en gaandeweg kunnen opschalen.

    Computable.nl

    Maak kennis met digitale identiteiten

    De digitale economie groeit snel en de EU heeft strikte regelgeving ingevoerd om de veiligheid en privacy te waarborgen; in deze whitepaper ontdek je hoe digitale identiteiten deze transitie ondersteunen en wat dit voor jouw organisatie betekent.

    Meer lezen

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Kort: WBSO populair bij ict-bedrijven, 6 cloudtrends Gartner, EU-alternatief voor CVE-database VS

    ActueelData & AI

    Lleverage ontvangt drie miljoen voor ‘vibe automation’

    stopbord met tekst: ransomware
    AchtergrondData & AI

    De kille cyberafpersing van LockBit in 6 stappen uitgelegd

    AchtergrondData & AI

    Een stortvloed aan ai-tools; ServiceNow drinkt zijn eigen champagne

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Kort: Eigen ai-assistent Amsterdam, NIS2-manager Atos, DSA-check ACM en…

    AchtergrondData & AI

    ISO 42001 veelbelovend als standaard voor verantwoorde ai

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs