Oude organisaties hebben moeite met nieuwe tijden

21-01-2013 11:25 | Door Jeroen Philippi | Lees meer artikelen over: Backoffice, Frontoffice, Apps | Er zijn 3 reacties op dit artikel | Dit artikel heeft nog geen cijfer (te weinig beoordelingen) | Permalink
Computable Expert
Jeroen Philippi
Jeroen Philippi

Marketing Manager Benelux

Expert van Computable voor de topics: ERP, Cloud Computing en Business Intelligence

Meer

Lang bestaande organisaties hebben grote moeite met de implementatie van nieuwe digitale diensten. Dat stelt directeur Ron de Mos van CGI Nederland recentelijk in een artikel in De Telegraaf. Volgens het artikel laden bedrijven hun webwinkels steeds voller met modieuze apps met digitale diensten. Dat kan problemen opleveren omdat bijvoorbeeld de betaling van klanten niet aansluit op de bedrijfskassa die op oude software draait.

Volgens De Mos zullen daardoor veel 'minder moderne organisaties' afvallen omdat zij de continuïteit van it-systemen niet goed hebben geregeld. Grote organisaties gaan steeds meer over op mobiele betalingen via apps, terwijl de administratie nog draait op de vorige generatie bedrijfssoftware. Dit is een veel voorkomend probleem bij webshops, omdat de bedrijfssystemen zoals de erp en de website nog niet goed op elkaar zijn afgestemd.

Organisaties kiezen er vaak voor om de verschillende onderdelen van diverse leveranciers te laten samenwerken door middel van koppelingen. Verschillende losse onderdelen zo goedkoop mogelijk aanschaffen dus, maar dat levert geen ideale eindsituatie op. Het probleem is meestal dat softwareleveranciers van frontoffice-producten geen kennis hebben van backoffice en andersom. De communicatie tussen de verschillende onderdelen laat daarom vaak te wensen over. Het kan bijvoorbeeld zijn dat orders daarom handmatig moeten worden ingevoerd in het systeem. Een tijdrovende klus die veel efficiënter kan.

De oplossing is een e-commerceplatform met maximale integratie met het erp-systeem. Het verkoopsysteem is dan geïntegreerd in het inkoop- en voorraadsysteem. Organisaties hebben dan realtime inzicht in voorraad-, prijs-, beschikbaarheids- en historische informatie. Dat inzicht kan op zijn beurt weer helpen om in- en verkoopstrategieën te verbeteren. Wanneer orders volledig automatisch worden verwerkt, komt er geen handmatige actie aan te pas en dat bespaart weer in personeelskosten en voorkomt fouten.

Het integreren van een e-commercesysteem in een erp-systeem is echter meer dan een technisch kunstje.  De uitdaging zit in het aansluiten van e-commerce processen op backoffice processen. Daar loopt het vaak spaak en wordt de webwinkel het noodlot van het oude bedrijf. Leveranciers van e-commercesystemen hebben geen of zeer beperkte kennis van backofficeprocessen en omgekeerd. Wil een integratie slagen dan moeten leveranciers van beide pakketten bereid zijn tot samenwerking zodat ze elkaars processen leren begrijpen. Als dit is bereikt, dan kan integratie van deze processen goed van de grond komen. Verkopen via de webwinkel worden dan goed geadministreerd in het erp-systeem.

De maximale integratie van verschillende onderdelen vraagt een investering, maar levert uiteindelijk inzicht én geld op. En geld verdienen is natuurlijk het doel van iedere commerciële organisatie.

Deel dit artikel via LinkedIn
Deel dit artikel via Facebook
Deel dit artikel via Twitter